torsdag 13 februari 2014

Spiktäcke

Såg att Tyra skrivit ett inlägg om spiktäcket hon använder till sina hästar. Hon har skrivit om det tidigare och jag har funderat på det tidigare, men nu blev jag att fundera över det igen.

Det är alltså ett spiktäcke som fungerar för hästen på samma vis som spikmattan fungerar för människokroppen. Ökar syreupptagningen och även blodflödet som i sin tur gör att musklerna blir varma och avslappnade. Hästar som använt täcket i långvarit syfte har blivit bättre och muukare i musklerna och även lugnare.
Min egen rygg är ju väldigt dålig, så har den varit i tio år och lär väl inte bli bättre med min livsstil, och jag ligger på spikmattan så gott som dagligen, och det är bättre.

Tcäket finns både med- och utan halskappa, om jag mot förmodan någonsin skulle inhandla ett liknande täcke så skulle jag välja varianten med halskappa. Detta för att Stormis, som travare ofta är, är ganska stel även i nacken.

Stormisen är ju stel, och bli också stel ganska snabbt efter att massören varit på besök både för massage och laserbehandling. Jag vet inte varför han blir stel, han rids inte enformigt/ensidigt och han motioneras mångsidigt. Han har väl bara den benägenheten att bli stel som travare kan ha, även om han aldrig varit  på eller tränats till banan.

Anyway så filosoferar jag lite om detta täcke skulle kunna hjälpa honom. Jag vet att jag nåt tag lekt med tanken att spänna fast min spikmatta på honom med en täckesgjord (haha) men detta vore ju en aning smartare lösning. Täcket kostar ca 120 euro, visst är det mycket pengar, men om det skulle fungera och han skulle bli lösare i kroppen och musklerna så skulle det verkligen inte vara pengar i sjön. Och om man tänker så är 120 euro två besök av massören. Ifjol tog jag ut massör till honom 5 gånger, så det skulle ju betala in sig ganska snabbt om täcket med tiden kunde kompensera behandlingarna.
Kanske jag borde tala snällt med födelsedagstomten, stipendietomten eller examenstomten? ;)

Så jag vill tro att detta täcke och PS of Swedens revolution-träns skulle vara hans räddning för en smidigare rörelse och en bättre vardag. Jag vet att man inte skall tro på allt man ser, läser och hör, men dessa produkter har jag hittar bara gott om. Och om det går att göra hans kropp lite bättre så är det värt det. Jag knallar själv omkring med en ond, dålig och stel kropp sju dagar i veckan, 365 dagar om året. Och det är inte kul.


guldmane.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar