måndag 3 februari 2014

Måndagen den tredje februari tvåtusenfjorton

Hej hej!
Idag var det att stiga upp pigg ocg glad och dra till Ekenäs på morgonen, plocka upp Lottus på vägen och så begrava näsan i böcker och bakom datorn för att studera allelen RnRn (skall vara upphöjt i..) som är lokaliserad vid kromosom 25, är dominant och ger stickelhåriga individer. Jag är riktigt nöjd med dagens bedrifter angående examensarbetet och skall fortsätta ännu lite nu på kvällen.

Visste ni att det inom finnhästaveln inte finns en enda stickelhårig hingst? Det fanns en, han avled dock i hjärtattack som treåring. Han lämnade två föl, men dessa har ännu inte registrerats med färg i sukuposti. I och med att färgen är dominant borde han enligt konstens alla regler lämnat stickelhåriga avkommor, men så är inte alltid fallet.
De stickelhåriga finnhästarna lever vidare på en enda stolinje med fyra representanter förutom några små föl. Personligen tycker jag att det är viktigt att hålla dessa färger vid liv då jag ser det lite som ett kulturarv, men kvaliteten på avelsmaterialet är ju nog det viktigaste. Även om många av de större uppfödarna sysslar med inavel eller finare sagt linjeavel (kalla det vad ni vill, det är och förblir inavel för det..) för att skapa och säkra framtiden för färger så tycker jag att det är aningen oetiskt. Men men, det är ju inte min sak att bestämma.

Vi packade ihop våra grejer och gav upp nåt tag efter 15, så körde jag hem Lottus och styrde mot stallet. Hann bara med en snabb sväng och mocka några boxar och fixa lite småsaker innan jag måste hem, hade lovat mamma att besöka biblioteket med henne. Och tur var ju det, fick tre böcker beställda; två om färger och en om finnhästen. Såhär långt har jag bara haft material från nätet om finnhästen, men bokkällor är mycket mera omtyckta av vår kära lärarkår.

Imorgon åker jag till skolan till förmiddagens kaffepaus, studerar aktivt till 16 och så är det Skuffis Elevkårs årsmöte från 18 och framåt. På onsdag är det vinterolympiad och lantbrukskaffe före det, så de två kommandedagarna är ganska fullspäckade. Men det gillar jag ju :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar