söndag 9 februari 2014

Gårdagens filosofi kring ridningen och kick-ass rockabillyparty

Hej på er från ett äntligen soligt Råbacka!

Det blev lite korfattat med uppdateringen här igår, men som sagt var jag sen och tänkte kompensera nu istället.
En tanke slog mig i förrgår, mitt bland alla drömtydningar och annat. Jag kände mig känslomässigt färdig  på nåt vis, och nu vill jag rida. Sådär på riktigt. Lära mig rätt för en gångs skull, från grunden. Och vad är bättre än det? Ser verkligen fram emot ridlektioner med andra hästar och att lära sig tillsammans med Stormis. And I love it. 
Det sägs ju att man kan lära en gammal hund sitta, men då man en gång börjat rida "fel" (fel är ett starkt ord, men jag kan påpeka om mig själv att jag tycker att jag rider fel) är det ett otroligt jobb, både fysiskt men också mycket psykiskt, att göra om då de gamla rutinerna sitter i.
Det märkte jag så jäkla tydligt igår. Lite lyfta upp händerna, vinkla lite armbågarna, lite längre ben och lyfta överkroppen. Och tadaa! Min lilla ponny gick genast så mycket bättre. Det är de små aha-upplevelserna som driver framåt.
Väntar så på de ridlektioner som väntar mig på Lillhammar, och väntar på allt vad denna nya aha-upplevelse för med sig. Och jag älskar det!

Då stallet var fixat tog vi kaffepaus och efter det tog vi in hästarna innan jag kom hem för att snabbt som attan hoppa i duschen och fixa mig klar för kvällen. Det var alltså Mustion Talvi-ilta soi (Svartås vinterkväll spelar) på Thorsborg och vårt glada lilla ursprungsgäng träffades först hos Malin innan vi sökte oss neråt mot bruket.
Musiken var helt underbar, blandat mellan klassisk rock'n'roll, rockabilly och rautalanka (finns det ett svenskt ord? Men typ instrumentalisk musik med ganska skarpa inslag av elgitarr, typ Apache. Ståltrådsmusik?) och vi dansade som aldrig förr. Det går inte att jämföra en kväll på en krog med typ dunka-dunka med en kväll till tonerna av Elvis, Matchbox, Jerry Lee Lewis och Shadows. Inte i min värld i alla fall ;)
Hela kalaset slutade vid 01 och det var en glad tjej som kom hem efter det, så lyckad kväll!

Nu väntar stallet om en stund och klockan 17 går Apassionata på Hatrwall-arenan av stapeln. Skall bli skönt och en fröjd för ögonen att spendera kvällen till vackra, magiska hästar.

Ha en skön söndag allihopa :)

Sandra


Anette, Malin, PG och Sandra


Juslenius, Sandra och Marcus





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar