söndag 8 september 2013

Trassel, stekhett och kaffepaus

Åkte vid tvåtiden mot Grundsjö idag, och har spenderat så gott som hela dagen där.

Vi började med att fixa en ny beteshage åt Barbie och Pale. Vi rev den gamla hagen och var viktiga med att inte trassla ihop banden utan snurra upp dem på fina rullar. Vi lade upp stolparna för den nya hagen och sökte våra fint rullade band. Oj vad lätt det skulle gå att lägga upp dem då vi samlat dem så bra. Oj vad fel vi hade. Efter typ tre meter trasslade det till sig, och ordentligt. Vi stred och svor en stund och plockade sedan motvilligt upp saxen. Jag vet inte vad vi hade för tankefel, men någonstans måste vår logik brustit då det var nytt trassel i varje varv på båda rullarna. Stadsbor vill, landebor kan liksom. Ehheh.
Nåja, efter ett gäng knutar fick vi upp banden och skrattade lite moloket över vår tankeverksamhet.
Det att det verkligen var stekhett gjorde det hela inte heller skönare. Jag älskar att det är fint väder och vet att man borde njuta av dessa troligen sista sommardagar, men värmen behöver ju inte överdriva. Och nu vet jag också att jag jinxade alltihop, så ni får skylla på mig om det nu regnar tre månader i sträck..

Då hästarna nöjt mumsade på nytt gräs i sin nya hage tog vi en sen lunch och fixade stallet efter det innan det var Stormisen tur att arbeta bort lite av gräskulan.
Jag hämatde upp honom och fixade honom färdig. Han hade nog ömt vid ryggen men jag tycker att knölen gått ner lite redan, score! Sandra red lite gymnastik med honom idag, och han skötte sig väldigt bra. Han hade egen motor och jobbade själv. Han var inte stle, utan mjuk och följsam. Så skönt! Han har också slutat av med att stressa då han inte riktigt vet hur han skall göra. De senaste gångerna han blivit riden har han förstått att ta det lugnt, detta är en stor grej i utvecklingen då han tidigare börjat stressa och kasta med huvudet då han inte riktigt förstått grejen.
Han så riktigt nöjd ut då han jobbat färdigt, och det är väl inte heller helt fel :)

Då Stormisen var klar kokade vi kaffe och chillade en stund i det vackra vädret. Det är så skönt att bara prata (och planera kommande Lovisa-resor ;) :D ) och bara var. I love it! Sandras katt Pörri (alias Pöörrfect Pöörrson) underhöll oss lite bara genom att vara katt och bara genom att vara Pörri. Djur är nog så himla sköna, så personliga på sitt eget vis.

Efter detta agerade jag fotograf medan Sandra longerade Pale på stubben. Han gick fint som vanligt och bilderna blev lyckade då det var så vackert solsken.

Nu skall jag bara chilla och kanske ha kaffe-dejt med Malin senare, men det får vi se. Imorgon borde vi äntligen slippa iväg till ridplanen med Stormisen på morgonen och efter det tänkte vi åka och äta lunch. Efter det kanske lite mera hästeri och på kvällen tror jag att en dejt med Tessi står på schemat. Älska lediga dagar och puss på er alla söta tills det!




Kvaliteten <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar