onsdag 6 november 2013

Fräsig terrängtur

Oj vad jag tycker denna dag varit produktiv! Det känns som om jag hela dagen varit på språng, även om jag kanske inte gjort så mycket.

På morgonen var jag i skolan, det fascinerande ämnet vi hade idag var Räkenskapsanalys (glissch!), ekonomi är verkligen inte min grej. Visst är det viktigt, men det känns ju inte direkt lika relevant nu då livet som bondmora plötsligt splittrades. Hehhe -.-
Det var också strålande solsken hela skoldagen, men ser ni 15 minuter innan lunch då vi lsutade, ja då började det regna. Så. Jäkla. Typiskt.
Åkte via butiken och handlade till lunchen innan jag styrde nosen mot stallet.

Väl framme kopplade vi fast släpvagnen ock åkte till Ingå för att hämta hem kutterspån som vi skyfflade i stora säckar. Oj vad jag skulle ha velat vara en liten hamster (eller en liten Sandra med barnasinnet i behåll ;) ) och bara kasta in mig i den stora fluffiga högen och sprätta, tumla och gräva långa gångar! Hur kul som helst ju :D Sandra hotade mig dock med att jag inte skulle få sätta mig i bilen om jag hade kastat mig i högen. Möhh ;)
På hemvägen svängde vi in via 51'an och tankade koffein.

Lyckligt hemma igen chillade vi en stund och så fixade vi lunchen. Som planerat blev det tonfiskmakaronilåda, mums! Medan härligheten var i ugnen kollade vi ett par avsnitt av Maatilan Prinsessat, seriöst? Finns det verkligen sådana människor? Borde inte evolutionen fixat sådant redan? Jag menar, kom igen! Jag säger inte att man måste stå upp till knäna i koskit (been there!) eller springa barfota i gödselrännan (done that!) för att jag skall tycka att man är en ordentlig människa, men lite skärpning, lite skärpning! Fast underhållning är det ju och ett gott skratt får man alltid..
Då vår smaskiga lunch var klar pausade vi lite till medan vi avnjöt den tillsammans med mango-chilisås, hujedamej så gott!

Mätta och belåtna gick vi ut i det för en gångs skull vackra vädret och skulle fixa igång Stormisen och Pale för en terrängtur. Pia råkade komma till stallet i samma veva, så hon hängde på med Nunnu. Jag och Pia körde våra hästar medan Sandra red Pale. Detta var på flera sätt jungfrutur för Stormisen, det var första gången han blev körd med kompisar och även första gången jag körde honom ensam. Det fungerade riktigt bra, och Nunnu var en verkligt bra morot.
Det typiska var ju att det började regna just då vi svängde ut från gårdsplanen (och det slutade då vi kom tillbaka..) men vi konstaterade att vi inte smälter. Stormis hade en jäkla fart idag, första gången någonsin som han tyngde på under körning. Inget fel där dock då han annars brukar vara lat. Han bjöd på några små bocksprång vilket inte stör mig så värst då man märkte på honnom att han var verkligen glad att slippa ut och springa. Det var också en väldans trafik, men alla bilmöten och omkörningar gick som smort, duktig ponny :)
Väl hemma fick han gå in i sin varma box med sitt highneck fleecetäcke. Han såg riktigt nöjd ut där han stod och mumsade hö.

Då jag kom hem tog det bara en kort stund innan Tessi och Jessy kom och hämtade upp mig för en träff på Hesburger (någon annan än jag som allvarligt trodde det var Hästburger då vi var små?) med lite onyttig mat, hahh, det känns som om jag inte gjort annat än ätit idag :D
Efter skräpmiddagen kollade vi runt en stund i Karis innan vi kom hem tillbaka och chillade och pratade strunt en stund uppe i byn.
Nu har jag nyss kommit hem och kommer spendera kvällen med att fixa julklappar med en bra film i bakgrunden.

Imorgon stallet och senare en efterlängtad träff med Malin. Sov gott alla söta!

4 kommentarer:

  1. Super att Stormis gillade att Nunnu var med :) det tar säkert fram hans travaristinkt vilket e bra tycker jag :) han har fått ett nytt sätt att chilla :) men vi vet ju att Nunnu e bäst <3

    SvaraRadera
  2. Juu han gick nog på som han aldrig gjort tidigare, kul att han funkar med fart framför kärran :) (på delad första plats med Stormis ;) )

    SvaraRadera