torsdag 16 maj 2013

Nya fina tassar

Inatt har jag inte sovit så bra. Min stackars vålgästade mun har verkligen gjort sig påminnd och jag har fått springa upp mitt i natten för att tanka smärtlindrande. Jag har också blodat ner hela min dyna och var helt blodig i ansiktet då jag vaknade. Gulligt.
Nåja, min räddande ängel till mamma tog saken i egna händer och ringde upp min fagra tandläkare och fixade sjukintyg för idag och imorgon. Alltid lite bättre, men en klen tröst då jag helst skulle vilja agera struts och gömma huvudet under marken (vilket strutsar egentligen inte alls gör).

Som tidigare skrivits så var hovslagaren i stallet idag. Stormisen och Sindi skulle skos och Jonatan verkas. Hovslagaren hade dykt upp en halvtimme för tidigt och var i full gång med att sko Stormisen då jag anlände. Stormis, som av hovslagaren tydligen fått namnet Little One, uppförde sig helt fint. Lite märker man att han måste träna sin balans då bakhovarna fixas, men annars var han snäll. Lite busig, man måste ju bara få smaka på hovslagarens kalufs, men snäll.

Då han var färdigfixad tog jag in honom på gången och gjorde honom klar för dagens aktivitet, tömkörning. Varken jag eller Sandra var riktigt hundra procent idag (eländiga snuva!!) så då tänkte vi att både Stormisen och Pale tömkörs.
Stormis gick fint. Lite lat var han, men ändå med på noterna och duktig. Galoppen funkar mycket bättre nu, så även traven. Han tar lite kortare steg med bakbenet där han tidigare varit oren. Enligt massören kan det helt enkelt betyda att han är lite för kort någonstans i bakbenet. Dock ser man att han inte har ont och han är heller inte oren. Så länge han trivs så stör det inte heller mig att han tar något kortare steg med ena bakbenet :)

Då Stormis var motionerad släppte vi honom och Uffe på bete en stund. De fick gå första gången på bete igår på kvällen ungefär en timme, så idag fick de njuta knappa två timmar. Oj så gott!
Under tiden som Stormisen och Uffe gjorde sitt yttersta för att öka magomfånget tömkörde vi Pale. Vetni, det är nog en fin häst det. Han går i en vacker hög form med väldigt luftiga och fina gångarter. Traven bara flyter och galoppen är väldigt kraftfull. Wow! Inget mer att säga om det, bara wow.

Då vi skulle flytta Stormisen och kompis från betet visade de oss ungefär hur mycket de ville komma bort. Då vi var knappa fem meter ifrån odjuren fräste de iväg i världens galopp. De visade helt klart upp sig, och förklarade också för oss hur stor chans vi hade att få fast dem. Vad kul med hästar! -.-
Nåja, de galopperade i en stor volt runt oss en god stund innan Stormisen äntligen gav fast sig. Fast då han var i gott förvar i andra änden av grimskaftet, ja då fräste Uffe irunt för sig själv. Jag tog Stormisen ut från hagen, då först tyckte Uffe att han nog skulle komma med ändå. Stackars Stormis var riktigt svettig, flåsade och hade fradga mellan bakbenen. Klantponny! Fast det är ju bra att han ser till att springa bort sina extra gräskilon och kommer rantakuntoon 2017!









1 kommentar: