fredag 24 maj 2013

Galopp i terrängen

Vilken fin terängtur vi gjorde idag med Sandra! Det var väl meningen att jag skulle ta Barbie men hon var redan motionerad så jag cyklade med, vilken bra motion!

Då jag kom till stallet hämtade jag upp Uffe och Stormisen från betet. Gräsklipparen brummade på gräsmattan, men Stormis gick förbi utan att flyga i luften, även om han nog var lite skeptisk.
Såret hade ingen skorpa och var rent, jeijj! Vi fixade honom klar, och gav oss av ut i terrängen.

Det går en väldigt fin sandväg en bit ifrån stallet, så vi skrittade och travade tills vi kom fram till den. Det är spänstigt fint botten, ingen trafik och ganska mycket backar på sandvägen, idyllisk för galoppträning. Och det koncentrerade vi uteritten på, just galopp. Inte så långa intervaller nu till att börja med, men ändå passligt. Om allt går som planerat, vilket det sällan går, så skall Stormisen galopptränas i terrängen ungefär en gång i veckan. Resultatet borde ju bli en rund och fin rumpa :)

Stormisen var väldigt duktig idag. Gick utan problem ensam i terrängen, skyggade inte (förutom för livsfarliga, stora gula containrar, men det bjuder jag på). Bilar kom både framifrån ock bakifrån, inga som helst problem. Vi mötte en annan häst, inga problem heller där. På hemvägen gick vi genom skogen, där krånglade han första och enda gången på ritten. Det var väldigt blött och mycket vatten på stigen, så mycket vatten att en liten Stormis nog troligen hade drunknat. Så egentligen var det också bara självförsvar.. ;)

Då vi kom tillbaka till stallet tog vi in de andra hästarna och tvättade shettisen Jonatan. Då han nöjt stod i boxen fick hästarna sin mat. Stormis äter nu sina musslor helt utan misstankar, pluspoäng!

Imorgon efter jobbet skall jag baka färdig en fyllkaka till ett 2-årskalas och sedan åker jag och mamma till kalaset, min sysslings son fyller år. Efter det måste jag försöka hinna till stallet för att longera/tömköra odjuret så att han inte blir så stel. På söndagen är planen att åka till en ridplan med honom, jeijj!

Bilderna är tagna med min telefon, så kvaliteten är som vanligt inte den bästa.


 '


2 kommentarer:

  1. Ja lite spännande var det nog att möta på en häst tyckte Berta iaf.. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra med träning för Stormisen också, fast han var mest rädd för de gula containrarna bredvid ert vägskäl, för de äter små ponnysar ;)

      Radera