måndag 28 april 2014

CocoVi kokosolja - utvärdering

Jag har nu i några veckor använt CocoVi Kallpressad Jungfru-kokosolja. Kokosolja är en klar olja med underbar doft av kokos som är i fast form vid 25 grader under.
Oljan går att använda både invärtes och utvärtes.

Jag är fast. Förälskad. Positivt överraskad.
Oljan doftar gudomligt gott och smakar lite oljigt (duh!) av kokos. Jag var lite ängslig att smaka först då jag minns kokosfettet som man kan köpa i matbutikernas kyldiskar från då jag var liten. Det smakade inget vidare, dock är det mil ifrån samma produkt som denna olja.

Jag använder oljan först och främst till hudvård. Den fasta oljan smälter i handen och blir en len, klar olja som är väldigt dryg och enkel att applicera. Det tar lite längre för oljan att absorberas, men det är det värt. Jag använder oljan över hela kroppen, allt från fötter till ansikte. Jag brukar få väldigt torra lår och överarmar, men med oljan känns de som en babyrumpa. Oljan gör också under för torra läppar och sägs också fungera som sololja, det har jag dock ännu inte hunnit pröva själv.
Det lär också vara bra att tvätta bort smink med kokosolja. Jag som sminkar mig väldigt sällan har dock inte hunnit testa detta ännu men jag tror att det är bra :)

Jag har använt oljan en gång i håret, då oljade jag in hela härligheten och lät det verka ungefär 15 minuter innan jag gick i duschen. Jag tvättade håret två gånger och använde sedan balsam som vanligt. Håret kändes inte fett efteråt, men kanske aningen platt. Jag hade förväntat mig fresh and flowing, men fick mest platt och plattare. Dock känns håret mjukare och kanske fylligare nu några dagar senare även om jag tvättat håret några gånger sedan dess.

Då vi fixade påsklunch med Malin stekte vi våra kycklingbröst i kokosolja, och det kan jag verkligen rekommendera. Det blev en väldigt god krispig yta utan extra fett och färgen blev väldigt fin. Smaken var också suverän. Kokosoljan består av medellånga fettsyror och smälter lätt i kroppen utan att lagras.
Jag prövade också att lägga en sked i kaffet. Smaken var det inget fel på, men jag tänkte inte på att fettet flyter, så det bildade ett skikt av fettpärlor på ytan, det var kanske inte heller direkt fresh and flowing..

Kokosolja sägs vara bra för exem, bristningar, rodnader och andra små skavanker. Det sänker också det dåliga kolesterolvärdet och är en bra energikälla tillsammans med en hälsosam diet.
Jag är kär och kommer verkligen att fortsätta använda oljan.

Bland annat här kan ni läsa mera om dundermedlet.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar