söndag 6 april 2014

En underbar stalldag

Hejj! Var hemma först runt 23.40 igår, så jag orkade inte uppdatera något mera om dagen här. Den som väntar på något..väntar alltid för länge.. Eller hur var det? ;)

På morgonen slipade jag ytterligare en aning på examensarbetet, nu är det endast typ 3 bilder kvar att få (dessa väntar jag på) och så kan jag stryka över det från min to do-lista. Hur underbart är inte det?
Jag styrde mot stallet efter lunch och hittade Sandra i full fart med att borsta Barbie. Oj vad de har börjat fälla päls nu, underbart med hästhär på alla tänkbara, och otänkbara. ställen. Hehe -.-
Jag hämtade upp Stormis och började fixa honom medan Sandra fixade Jonatan och Sindi, det stod skogspromenad på schemat. Vårvädret var ju med i all sin prakt så en promenad var ju som gjutet. Vi tassade upp genom skogen, över stock och sten tills vi kom ut till sandvägen. Det är riktigt bra träning för min ponny att gå mycket i skogen och verkligen tvingas fundera över var han lägger sina fötter. Några gånger snubblade han till, men mycket mindre än vad jag väntat mig. Lugn var han också, inte den lilla stressboll som han ibland brukar vara. Inte en gång att han försökte tränga sig förbi mig utan han hölls snällt bakom var han skulle vara.

Då vi kom ut på sandvägen stannade vi till ett tag och fotograferade lite. Det var inte helt enkelt att fotografera Sandra och ponnyna då Stormisen stod bakom mig och puffade mig kelsjukt i ryggen hela tiden. Underbara lilla gullebarn ^^
Från sandvägen traskade vi vidare ut till den lite större sandvägen och så hem mot Fagerdal. Då vi travade några steg märkte jag till min förvåning att han inte alls var seg att lyfta trav, vilket han brukar vara. Då vi skulle trava andra gången lyfte han direkt galopp, så matte fick lägga i en lite högre växel och glädjas åt denna nya energi. Han har ju haft problem med att han koncentrerar sin energi lite fel, men de här senaste gångerna har han haft mera energi och verkligen koncentrerat den rätt. Kan han verkligen ha vuxit upp? *touch wood*

Då vi kom tillbaka fick våra ponnysar gå tillbaka till sina hagar och så passade jag på att fodra lite hö ut i skogshagarna då jag var där. Nu gick vi in för att äta då det vankades hemmagjord pizza innan vi drog iväg till nästa stall och Pale. Här var det hoppträning ute så vi fixade honom klar och gick upp till ridplanen. Det stod hinder framme så jag släpade bara fram ett till, hur lyx är inte det?
Jag agerade fotograf och hinderbyggare medan Sandra hoppade. Det gick riktigt bra, även om vinden bjöd på några riktigt friska pustar.
Då vi var klara hos Pale var det en snabbis via butiken innan vi styrde hem tillbaka.
Väl hemma tog vi några säckar från foderförrådet och så hoppade vi upp på en lastpall bak på armarna på den gamla Forden och sjöng Traktor Alban medan Janne körde ner till ladan. Vi fyllde några säckar, satte oss på lastpallen som riktigt äkta bondbarn.
Det är de där små sakerna i livet.

Nu tog vi in hästarna och fodrade dem innan vi åkte ett snabbt varv till Täkter och tillbaka. Klockan var runt 20 då vi sjönk ner i soffan och åkte till Australien några välförtjänta timmar. Det är nog skönt att bara chilla med någon öl och bra sällskap.
En lördag riktigt i min smak.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar