söndag 6 april 2014

Årets första hopp

Tjolahopp!

Idag klädde jag upp Stormisen för årets första hoppträning. Hoppträning är ett starkt ord, han hoppades i lina med höjder på typ 60 cm som högst, men bättre att börja på gräsrotsnivå då han inte direkt är någon rosetthaj. Jag klädde på honom hoppsadeln och hans finskydd, kul att ha dem i användning ibland :)

Till en början blev han vanligt longerad innan han fick hoppa två små studs. Studs är kanske också ett starkt ord, men han skulle ha problem om vi lagt hindren något närmare varandra. 
Anyway så fick han först hoppa två små studs, sedan höjde vi dem. Då det såg bra ut plockade jag ner ena bommen vid studsen så att det blev en markbom och byggde ett annat hinder mitt emot det kvarvarande hindret på volten.

De första hoppen var han inte koncentrerad och verkade mest förvirrad och överraskad då det plötsligt dök upp ett hinder framför mulen på honom. Några gånger rev han det andra hindret, men efter den tid gick det mycket bättre då han började koncentrera sig. Han tyckte också att det var kul och hade mera energi än vanligt. Underbart att denna nya energi funnits med såhär länge *touch wood*
Galoppen och bakbenen måste ännu förbättras ganska mycket, men det är på god väg. Det gick så mycket bättre idag än senast vi gjorde detta, så mycket galoppträning och klättring så får vi nog lilla rumpan i skick också :)

Han var ganska svettig då passet var över, stackaren då han tvingades tänka lite idag också. Snif.
Jag gick en runda ner runt ladan med honom efter träningen innan jag klädde honom i fleece från topp till tå och han fick gå in i boxen och torka.
Innan vi tog in resten av hästarna med Sandra drack vi en kopp kaffe, åt lite glass och såg ett avsnitt MLD.

Efter stallet styrde jag mot Malin och spenderade resten av kvällen med en uppfriskande powerwalk. Vi diskuterade allt och inget, dock mest nästa helgs fest och våran kommande Ullaredsresa. Båda kommer att bli epic. Cant't wait!

Imorgon är det lite skolarbeten som gäller på förmiddagen och så har jag kvällstur. Sov gott alla fina :)




Dagens outfit

sadel: Wintec Cair
gjord: Cheval
schabrak: Eskadron
träns: Hopplock. Grundtränset har jag fått av Cecilia, pannbandet är Claridge House och nosgrimman är W-profile
benskydd: LamiCell Pro
boots: Eskadron


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar