onsdag 12 februari 2014

Stall, Vik's vetenskapliga bibliotek, drömmar och chill

Hej på er igen efter en småtyst period!

Igår mötte jag upp Tea och Emil i Karis och så åkte vi tillsammans in till Vik och Helsingfors Universitet. Destinationen för dagen vat det vetenskapliga bilblioteket i Vik var vi skulle söka litteratur till examensarbetet.
Det är i Vik som det bakas agronomer så deras avdelningar över jordbruk och husdjur var ganska häpnadsväckande. Enda felet var kanske att de hade ett väldans dåligt söksystem, men vi hittade vad vi sökte och det är ju huvudsaken. Jag hittade två böcker som jag kopierade det väsentligaste ur, Liinaharja och Suomenhevonen. Båda böckerna publicerades 2007, då finnhästen fyllde hundra år.
En grej som jag dock blev lite fundersam över är att jag inte hittade en enda bok över hästen färggenetik. Nog om minkarnas och hundarnas, men inte om hästarnas. Vilken tur att jag har alla genetikböcker jag behöv, men det var bara något jag reflekterade över.
Anyway så kände jag mig ganska missanpassad där bland alla encyklopedier om cellbiologi, fördjupad veterinärmedicin och biomekanism. De där små funderingarna i bakhuvudet som lekt med tanken att fortsätta till universitet och någon gång kunna titulera sig agronom, ja de tog sitt pick och pack och flög iväg. Det verkade verkligen inte som min grej, dock skall man ju aldrig säga aldrig..

Då vi var tillbaka i Karis styrde jag mot stallet och fixade stallet färdigt med Sandra. Efter det blev Pale och Stormisen longerade innan vi tog in alla hästar.
Stormisen longerades med sin egen sele som jag igår fixade till en tömkörnings- och longeringssele. Jag fick jobba som ett litet jehu med att få loss skakelremmarna men till slut gick det. Onödigt ju att ha en fin sele hemma i onödan så lika bra att han kan jobba med den.

Efter stallet susade jag hem, böt kläder och susade upp till Malin. Vi tog en promenad och kaffe i soffan efter det.
Jag fick nåt slags fnatt i mitt ben då vi kom tillbaka från promenaden, totalt stel och väldigt ont, lite som en blandning av att benet somnat och sendrag, dock kontinuerligt och jag har fortfarande nu efter natten känningar av det..

En grej som jag funderat lite över är mina drömmar för tillfället. Jag tycks vara inne i en sådan period var jag drömmer mycket och kommer ihåg vad jag drömmt. Nu har samma person medverkat i mina drömmar två nätter i rad, vad betyder det? Det är inte en person som är väldigt viktig för mig, men det har varit väldigt trevliga drömmar dock. Intressant, Sandra och Janne konstaterade att det kanske nog inte var en dröm, utan verklighet och vad som komma skall, haha!

Annars då? Sitter här vid min gamla trotjänare till dator och skall börja formuleraom det som jag streckade under igår och skriva lite till om finnhästen och dess färgers historia. Sitter hemma och skriver idag, imorgon blir det väl att skriva i skolan.
Efter lite aktivt skrivande skall jag åka via Karis för att jaga henna-färg och sedan åka till stallet. Jag tror att Stormisen skall få kommamed som handhäst och springa lite idag, men det får vi se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar