tisdag 25 februari 2014

Bananplättar, smoothie och favoritkaffemugg

Jag blev så trött på att vara sjuk, och har igen lite dåligt samvete över att jag inte åkte till skolan så jag har nu diskat, bykt och rengjort kaffekokaren. Hatar dessa anfall av dåligt samvetet, men det kan inte hjälpas. 

Jag passade på att göra en smaskig brunch åt mig då jag inte hade lust att äta någon frukost. Jag har länge varit nyfiken på att steka bananplättar, så idag skred jag till verket. Döm om min förvåning då de var verkligen goda, och så himla mycket hälsosammare än vanliga plättar. Dock så brände jag några då jag överlag är dålig på att steka plättar, men de var goda för det.
Vid sidan om mina plättar hade jag en god smoothie och en megamugg kaffe. Inte illa för en småsjuk ynkling ;)

Bananplättar (ca. 3 portioner)

2 bananer
4 ägg
(en skvätt vaniljesans)

Kör skivade bananer, ägg och vanilj till en slät smet i en mixer och stek med smör i panna på medelhög värme. Plättarna blir ganska söta av naturen, jag serverade mina med kiwi-frukt och lite honung, men jag skulle inte rekommendera att äta dem med socker eller sylt. Med kvarg eller naturell yoghurt och bär tror jag dock att de skulle vara super-mumsiga.

Smoothie

Ca. 2 dl naturell yoghurt
en skvätt mjölk
en näve jordgubbar
en banan
honung enligt tycke och smak

Kör allt i en mixer tills smoothien blir härligt slet. Jag föredrar att göra smoothien på frysta bär för att den då blir kallare och får en trevlig konsistens, men det är ju helt hur man tycker. Jag har blivit helt såld på smoothies till frukost, de flesta frukter och bär går att blanda och kombinera. Hälsosamt är det också :)



Bananer och hemvärpta ägg (såklart!) från Marias hönor


Plättsmet


Omnom ^^


Bananplättar, smoothie och favorit-kaffemuggen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar