tisdag 4 februari 2014

Sabinomönster och otursbringande svartskäckar

Hej hopp på er från ett grådaskigt Ekenäs! Hoppas er dag börjat bra, jag var verkligen förvånad då jag vaknade till klockan och var pigg som en mört.

Temat för dagen är sabinomönstrade finnhästar. Innan jag började forska i finnhästars genetik sådär på allvar visste jag inte att det fanns sabinoskäckar inom vår inhemska ras. De flesta finska sabinoindivider är fux- eller brunsabinon, men det finns också svarta sabinon.

Läste också en intressant grej i boken The horse in Magic and Myth, nämligen att svartskäckar medför otur till sina ägare. Det är ju ganska vanligt med gamla skrönor och myter likt denna, speciellt från de Brittiska öarna, men det finns dokumenterade fall var hästen blivit avlivad kort och gott för att den varit svartskäck. Aningen extremt om ni frågar mig..

Skall nu försöka vara aktiv ända till klockan 16 typ, och å samla krafter tills årsmötet som går av stapeln vid 18. Efter det bär det av hemåt så jag hoppelgen är lika pigg och glad imorgon inför Vinterolympiaden :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar