torsdag 28 februari 2013

Tömkörning

Körde direkt till stallet idag efter skolan, anlände vid 11-tiden. I skolan höll jag föresten en presentation om planen för mitt kommande examensarbete, Finnhästens ursprungliga färger; går dessa att bevara? Jag fick god kritik för planen så arbetet kommer att bli av, jippii :)

Anyway, då jag kom till Grundsjö fixade jag stallet medan Sandra fortfarande var i Ingå. Jag mockade, fyllde vatten, sopade, gjorde kraftfodret och fällde ner hö. Hästarna fick också sitt dagshö, dock lite tidigare än vanligt då Stormis skulle jobba vid vid 12.30-tiden. Då jag var klar i stallet passade jag på att putsa och smörja hoppsadeln, den blev nästan som ny :) Sandra dök upp just innan jag var färdig med sadeln, så vi plockade fram selen, tränset och allt annat som vi behövde.

Vi fixade Stormisen färdig, idag viftade han inte alls på huvudet då nackstycket drogs över öronen, det tar sig hörni, det tar sig. Annars var han också så lugn och fin vid hanteringen, gullebollen <3

I början av passet gick tömkörningen fint. Vi testade att ha lite kortare tömmar idag, då han ännu inte riktigt är på det klara med det hela och inte riktigt vill ta ut volten. Sandra ställde och böjde honom lite, och tränade  lite skänkelvikning. Som sagt, början gick bra, men sedan fick han lite mera publik, och helt klart prestationssvårigheter, scenskräck kanske? Han studsade lite fram och tillbaka och slutet gick nu lite enligt hans villkor då han blev rädd, och nog fjantade sig lite också.. :) Men överlag en bra Stormisdag. Synd så hann jag inte rida Sindi idag, men vi tar det nästa vecka :)

Vi hänge också en stund med de andra inackorderade i stallet och diskuterade lite dittan och dattan.

För tillfället är jag i Pernå, jag har jobb lördag och sönag och Mr T. har kurs denna helg. Sandra har dock lovat vara så gullig att hon håller ponnyn igång fredag och lördag, så uppdatering kommer.

Idag har jag också satt två av mina sadlar till salu, så om någon är i behov av en allroundsadel i gott skick eller en ny dressyrsadel i ypperligt skick, ta kontakt :)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar