söndag 3 februari 2013

Hoppträning (varning för bildbomb)

Nåja hörni, idag har jag varit en riktigt stolt hästägare :)

Jag kom till stallet en stund före 10 och släppte ut alla förutom stjärnan, och Wilma anlände just efter det och gjorde klar Stormis under tiden som jag pratade i telefonen. Idag var det lite hoppning på agendan, och jag bar ner två staketstolpar till planen då mina fina bommar sorligt nog gått i ide någonstans djupt i snön :( Men stolparna fungerade fint som provisoriska bommar.

Wilma började med att skritta raskt, och tog sedan trav. Hon jobbade honom mycket på volter och lite serpentiner. Det gick väldigt bra, Stormis var helt avslappnad och strejkade inte en enda gång. Efter traven lyfte de galopp, och det gick också perfekt. Stormis var lite pigg och testade Wilma med att bjuda på två rejäla bockar, men Wilma bara skrattade åt honom. Det var en snopen häst som fortsatte fint efter det kan jag lova :D

Nu var det dags för det lilla hindret jag åstadkommit av staketstolparna och mjölkkannorna. Det är ju en tid sedan Stormis hoppade senast så han vägrade de två första gångerna, men efter det flöt det bara på och ponnyn var taggad till tusen. De gjorde några riktigt fina hopp, men Stormis' kondition är nog inte vad den var i somras, och han blev ganska snabbt trött. Då han blev lite tröttare försökte han sig på att börja maska, men Wilmas beslutsamhet är inte att leka med, så snopet fick han igen ge sig, han är så söt då han är förnärmad :D wilma skrittade till slut av honom på långa tyglar en stund innan vi gick tillbaka till stallet och han fick sitt varma fleecetäcke på sig och lite stretchnings-morötter.

Då Stormis väl var i hagen fixade vi stallet färdigt medan vi pratade lite strunt, och sedan körde jag hem Wilma. Vi bestämde att hon kommer och rider Stormisen nästa helg igen.

Imorgon kommer Janina och rider stjärnan, adios tills dess :)

Fräs i ponnyn











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar