torsdag 1 maj 2014

Genetiktent och Fresita

Här firar vi första Maj.. Har spenderat dom två senaste timmarna med min genetiktent som jag ännu inte fått gjord. Jag gick kursen på tvåan, så typ tidiga våren 2012. Det är över två år sedan och minnet är inte det bästa. Även om jag fördjupat mig i genetik till examensarbetet är det inte släkt med tentuppgifterna.
Jag fick nyss klar a-delen på första uppgiften, det går undan haha! Dock korkade vi en flaska Fresita - det går så mycket smidigare att räkna släktskap, q- och p-värde samt sannolikheten för snabbhets-allelen (recessiv) hos en ny hingst i besättningen med q-värde 0,4 från sin gamla besättning då man har lite Fresita bredvid miniräknaren. Hade jag haft allt material i min besittning hade det inte varit något problem, men det har jag inte. En del av mina papper har nog gått upp i rök i och med alla flytter mellan Svartå, Ekenäs och österut. Nåja, månne det inte går vägen. Jag kollade i mailen idag att jag blev godkänd med en skinande 2:a i min Investering och finansiering-tent, wihuu!
Så denna lilla tent är alltså det sista som står mellan mig och titeln Agrolog som jag jobbat för i fyra förvånansvärt korta år.
Värt det? På alla plan!

Nu är det fem dagar jobb framför nosen och två bakom. Sedan är det onsdag ledig och på torsdag,alltså om exakt en vecka, åker jag och Malin över till Sverige och jag får äntligen besöka GeKås Ullared. Jäklar vad kul och framförallt skönt det skall bli med en minisemester i södra Sverige. Där är ju allt så jäkla vackert, lite engelskt över det hela med böljande kullar, stengårdar och massvis med betande djur. Gotta love it!
Jag har också som tidigare skrivet fixat en shoppinglista till Ullared, jag kommer bli ruinerad men det får jag väl leva med ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar