torsdag 9 januari 2014

Mitt 2013

Okey, here we go.. Jag har dragit mig för att skriva årets resumé, men det är väl lika bra att få det gjort. Det har varit ett otroligt händelserikt år, både på gott och ont. Mest på ont, sorligt men sant. Nåja, det som inte tar livet av dig lär skall göra dig bara starkare, eller något ditåt. Toivossa on hyvä elää..

Januari

Detta var väl en ganska lugn månad, spenderade all ledig tid i stallet hos Stormisen som här fortfarande bodde hos Rony och Maria i Lappträsk. Det enda som avvek från vardagen var väl att Stormisen lyckades med en avkastning som resulterade i en hjärnskakning. Duktig ponny.

Februari

I Februari flyttade Stormis till Fagerdal och träningen kunde ta igång på allvar. Allt blev så mycket lättare då han stod 30 kilometer hemifrån, inte 200. Sandra började träna honom och hon har gjort ett otroligt arbete.




Mars

Stormisträningen fortsatte med bättre och bättre resultat för var dag som gick, och i slutet av månaden började jam min praktik/sommarjobb på Agrimarket i Virkby. Trivdes som fisken i vattnet med att ha ansvaret över häst- och sällskapsdjursavdelningen.







April

Vi besökte hästmässan i Tammerfors tillsammans med Sandra och Krista. Jag brukar gilla hästmässan, men denna gång var det enligt mig för mycket folk. Hui.
Den 29 april gick en dröm i uppfyllelse och vi stack till Skottland. Det var en verkligen oförglömlig vecka med båttur på Loch Ness på första maj. Det må ha slutat hur det slutade, men jag är tacksam över att ha fått uppleva mina drömmars resmål med någon jag älskade. 

Loch Ness


Rannoch Moor


Pass of Glencoe


Holyrood Abbey


Salisbury Crags


Scotch Whiskey Experience

Loch Ness och Urquhart Castle

Edinburgh Castle

Maj

Stormisträningen fortsatte i vanig takt och maj flöt på som vanligt. Man började se resultat i hans exteriör efter hårt arbete vilket inte var helt fel.
Han fick också sin nya sadel, en close contact från Wintec som passade honom bättre än förväntat. 







Juni

Denna månad fick jag en intressant beställning på två födelsedagskakor, nämligen Barbiedockor. Verkligen kul att förverkliga sig själv och skapa galaklänningar av socker. Haha, hållbart :)
I hästväg besökte vi Salo Horseshow och Stormisens tränande och betesliv fortlöp som vanligt, i sällskap av ett helt gäng bromsar och andra flygfän.






Juli

I juli började Stormisens hoppträning sådär på allvar. Han är ju verkligen inget höjdhoppsmaterial, men hoppar helt OK och gillar det, det är viktigast i slutändan. Jag verkade också hovar för första gången i mitt liv.
Vi åkte till årets Kardaanikunkku som kördes i Honkajoki, resultatet blev dock inte det bästa men så kan det gå.




Dressyrträningen gick också bra



Augusti

Jaha, här small det. Jag vill se tillbaka på de tre åren med filosofin Don't cry because it's over, smile because it happened, men jag är fortfarande jäkligt förbannad på ett antal grejer så det går inte. Ännu.
Det som inte dödar dig härdar. Och får dig att börja röka pånytt. 
Vi löshoppade hästarna och Stormisen hoppade fint 100 cm med bra teknik. Duktig :)
Den sista augusti firade vi Jannes 30-årsdag med buller och bång, och för första gången insåg jag att det kanske fanns ett liv även utan honom. Och det kändes bra.


Stormis var glad

c. Pia Hindersson

Söta som vi är ;)

September

Vi bestämde oss med Tessi och Jessy att ge våra hederliga gamla Tunturin lite motion, fun was had :)
Vi firade också Anettes födelsedag med kräftskiva och Sverige-tema.
Gänget från stallet besökte Hevoset Stadikalla och så var det också ett historisk ögonblick för mig, min kära lilla häst debuterade nämligen i sin första tävling någonsin. Stolthet.






c. JK Galleria

c. JK Galleria

Oktober

Vi fick hjärnsläpp med Sandra, tömde sadelkammaren och städade allt från topp till tå. 
Stormisen tränades med sikte på en dressyrstart i slutet av månaden, startade gjorde han också. Det gick inte bra, men han var med.
Vi besökte också Helsinki International Horse Show och jag jobbade de sista dagarna på Agrimarket.
Agrologerna gjorde den sedvanliga lantbruksteknikresan till Sverige och det var som vanligt en tiopoängare :)
I slutet av månaden blev min kära mamma diagnosticerad med malignt melanom.






Dressyrdebut



November

Denna månaden besökte vi Countrykavalkaden för en kväll med legendariska Country Express och fina lilla Grålle skuttade till grönare betesmarker.
Vi firade Malins födelsedag, körde ner i diket med Stormis och kärran (hehhe) och besökte en manege med Stormis för första gången vilket gick över förväntningarna.
I slutet av månaden var det också Skuffis julfest, och som vanligt levererades en himla lyckad fest :)




December

Hanna kom på besök och tog väldigt fina foton på mig och mitt monster och världen fick beskedet om att Paul Walker omkommit i en bilolycka. På tal om att leva som man lär..
Fina gamla Nysse skuttade över regnbågsbron och vi firade förtida julmiddag i Fagerdal.
Julen kom och gick och det nya året firades i goda vänners sällskap i Västankvarn.









Tvåtusentretton i ett nötskal, nu blickar vi framåt mot ett nytt år, hoppeligen ett bättre :)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar