onsdag 24 april 2013

Dyngblöt häst is NOT amused

Hahaha, Stormis var så söt idag. Vi tvättade honom efter ridningen idag då det var fint väder, och sällan ser man honom lika bedrövad som han var idag. Tyckte helt klart att tvättning inte var någonting som passade en häst av han rang ;)

Nädå, det gick faktiskt ganska bra. Han är inget fan av att bli tvättad så vi gick långsamt fram. Tidigare är han tvättad med enkel slang, men Sandra hade ett duschmunstycke och det gick mycket bättre. Vi spolade honom först, vattnet som rann av honom var nog inte direkt genomskinligt så att säga.. ;)
Stormisen var så söt då han är lite rädd för vatten (gillar dock att simma) och blev frustrerad då han inte visste vad han skulle göra då vattnet droppade från honom själv. Han infann sig dock snabbt i sin misär och stod ganska snällt, dock med hängande öron.

Vi schamponerade in honom med tjärschampot som jag köpte tidigare som borde vara bra och vårdande för huden, vi får väl hoppas :) Vi spolade va honom igen och drog av honom allt extra vatten. Han såg faktist ganska nöjd ut då vi var klara, kaske det var skönt. Massören berömde igår att jag hade fått bra bort all vinterpäls av honom, så kanske de sista fjunen fick stryk idag. Och bara för att jag skrev sådär blir det takatalvi med -15 i maj. Jag knackar i trä för tillfället, bara för säkerhets skull.

Nytvättad och glänsande fick han täcke på sig och sen tillbaka i hagen för att äta hö och smutsa ner sig pånytt. Om han inte är torr till senare får han fleecetäcke på sig men jag tror nog han torkar snabbt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar