måndag 4 mars 2013

Vackert väder, inga flugor..

Skrev jag faktist imorse att solen skulle skina på dagen så att det skulle bli lite varmare? Århundradets tji fick jag!

Jag anlände till stallet vid elva. Jag mockade, sopade, fyllde vatten, fixade kraftfoder och fällde ner hö från vinden. Lunchfodrade hästarna gjorde jag också. Jag var klar i ganska god tid, så jag hann också linda upp benlindor, plocka fram ponnyns grejer och ordna lite bland mina saker medan jag väntade på Sandra. Vid det laget hade det redan börjat snöa och blåsa, bedrövliga, dumma väder!

Nåja, då Sandra kom hem gick vi in och drack en välbehövlig mugg kaffe och pratade lite om ditt och datt. Vi bestämde snabbt att det nog inte skulle bli något ridas idag, snöflingorna öste ner horisontalt och hästarna flippade på i hagen som hingstföl. Rida? Nej tack.

Det fick bli longering istället. Vi tog in snömonstret, min rödbruna skönhet hade på några timmar bytt skepnad till en "stickelhårig" liten isklump. Charmigt :) Vi borstade snabbt bort det översta snölagret och klädde på honom sele, gummisnodd, träns och boots. Sandra longerade honom senats på fredag då jag flytt fältet och det hade gått suveränt, så jag var nyfiken hur han skulle gå idag.

Och han var så duktig! Nu ser man att han förstår vad man ber av honom. Han hålls bra ute på en stor volt, och han håller rätt gångart stadigt utan att bråka och ta ner. Föraren behöv inte heller "jaga på" honom, utan man kan stå vid skänkeln. Om han stannar så går han direkt igång igen, utan att strula. Bakbenen har också slutat vifta. Så skönt att han går framåt, I love it! Nästa väcka skall vi börja träna att longera honom i galopp. Det har Sandra inte bett honom ännu, de gånger han har galopperat har han lyft det självmant. Med tanke på att han har en ganska bra och stadig galopp tror jag inte att det kommer bli något stort problem för honom :)

Imorgon är det en ganska bråd dag, både för mig och för Sandra. Jag kommer inte att hinna åka till stallet, så vi bestämde att han får en extra semestardag imorgon. Är det likadant väder som idag går nog ingen på förlust på grund av det.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar