lördag 9 mars 2013

Helsinki Horse Fair 2013

Idag var det dags för det länge efterlängtade Helsinki Horse Fair. Jag steg upp i arla (inte valio.. ;) ) morgonstund, gjorde mig klar och gav mig ut i det gnistrande vackra, men iskalla vädret. Tur så värms mammas och pappas nya bil upp på typ en halv minut, så det gick ingen större nöd på mig. I Grundsjö plockade jag upp Sandra, och så var vi på väg!

Vi hittade fram till mässcentret utan inga som helst svårigheter, jag tror det var en första gång då vi är i farten. Vi brukar alltid lyckas med att tappa bort oss och köra fel minst en gång så fort vi rör oss utanför Raseborg, så det var en riktigt trevlig omväxling.

Väl inne på mässan andades vi in den oförklarliga stämningen av fina hästar, fin utrustning och en massa hästmänniskor, alla med samma passion.
Vi tittade och beundrade de många raser som var utställda, jag har aldrig sett en livs levande akhal teke eller P.R.E. tidigare.

Vi såg en uppvisning, Barbarian horse show, som gick ut på diverse gymnastiseringar och andra livsfarliga konster på hästryggen, oj oj oj, kolla in det på youtube, helt otroligt! Oh you play soccer? That's cute.. ;)
Vi gick även en god stund och drömde bland allt fint som var till salu, vad mycket fint det finns, men en hel massa extremt onödigt och rent sagt bedrövligt finns det nog också.. Lite shoppade vi nog. Jag har tagit bilder med telefonen då kameran är död, och telefonfotografier kan jag inte importera till mammas och pappas dator så ni får vänta på dem tills imorgon. En liten ledtråd kan jag dock ge, pink is not a colour, it's an attitude.. ;)

Då vi kom hem longerade vi Stormisen med sele och gummisnodd, vad duktig han var. Nu fattar han vad han skall göra, och fint går det. Idag var traven också fin, energisk och balanserad. När man gör halt med honom har han också börjat svänga sig mindre mot människan, vilket är bra. Idag bad Sandra första gången om galopp, och det lyfte han fint i båda varven, utan ett enda litet steg slängtrav. Gårdagens ridning och dagens longering visade en helt ny Stormis. Nu blir det bra. 

Då jag kom hem hade mamma städat ur lite i vårt "extra-sovrum" här hemma. Jag har förvarat massor med hästsaker i rummet, och fick mig ett gott skratt då jag såg mängderna med saker hon hade plockat fram. Vi fördrev lite tid med att fota alla schabrak hon hittat, och för att jäklas lite med mig själv tänker jag lägga upp ett inlägg med dem allihop. Till mitt försvar säger jag att de har samlats under tio år.. Okej, lite klent.. Men inlägget kommer då jag får bilderna överflyttade.. :)

Imorgon är både Stormis och matte lediga :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar