söndag 24 mars 2013

Halt med sitsen

Hälsningar från stallet :) Jag tog in hästarna då jag kom till Grundsjö, och fixade sedan Stormisen färdig medan jag väntade på att Sandra skulle komma hem. Jag hann också frisera honomlite, jag klippte bort lite överflödig man som kommer under nackstycket och så vinkade jag adjö till det mesta av hans bockskägg då det brukar vara i vägen och knipa då man spänner nosgrimman. Stormis stod mest och sov medan jag saxade, kanske han tyckte det var skönt. Jag hann också med årets första omgång med furminatorn, han lossar päls på löpande band så det var lika bra att borsta genom honom ordentligt.

Då Sandra kom gick vi till planen och hon satt upp. Stormis har nu varit oriden ungefär en vecka, och han var så framåt idag så det har gjort honom gott att fundera lite över vad han gjort. Skritten gick väldigt fint och största delen av tiden jobbade han fint på tygel.
Traven funkade inte idag, han var stel i bakdelen och det såg ut som om han inte trivdes med det så vi höll oss till skritt, det gick detso bättre. Hoppeligen så är han bara steloch inget annat problem. Veterinären kommer imorgon och vaccinerar honom och raspar tänderna, så hon får gå igenom honom och se vad hon hittar. Jag smorde lute arnika på ryggen efter ridningen och lade på ett täcke, kanske bara för ett bättre samvete.

En sak som var super med dagens ridning var halterna, han har nu lärt sig att göra halt enbart med hjälp av sisten och ryttarens andning, score! Jag tycker att det är en supergrej, ett steg mot ett ännu bättre samspel liksom, så enbart det gjorde dagen suverän!


Sovande älg i väntan på ryttare



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar