söndag 21 april 2013

Stalldag extraordinare

Åkte med Sandra till stallet i Ingå idag för att följa med på uteritt och sedan skritta en stund i manegen. Vi fixade Pale ute i det vackra vädret och tränsade honom med hackamore. Sandra red ut en sväng för att galoppera lite i några backar, så jag följde med på en joggingtur. Jag filmade också lite, det som jag hann få med på film så att säga ;)
Då vi kom till manegen var det min tur att rida. Jag har aldrig ridit med hackamore tidigare så jag var typ överdrivet försiktig, men better safe than sorry tänkte jag. De första varven gick det helt bra, men sedan stelnade Pale och blev typ spändare än en gitarrsträng. Vi tog beslutet att sluta där, Sandra ansåg att det inte är passande att jag blir avkastad i detta skede. Haha, burn! Men jag var ju upp ialla fall, och alla dagar kan det ju inte gå så bra :) Vi parkerade Pale i hagen, fodrade och mockade innan vi styrde Volvon hem tillbaka till Grundsjö.

Stormis såg ut som en gris (egentligen helt fel utryck, grisar är väldigt renliga), en smutsig en. Hansåg riktigt nöjd ut med sig själv medan vi beskådade förödelsen. Nåja, det var att ta tag i borsten med vacker hand bara. Vi gjorde ett så gott jobb vi kunde, och sadlade och tränsade honom. Benskydd eller boots kunde vi glömma, men sakta går det bra utan. Sandra koncentrerade sig mycket på att böja och gymnastisera honom, och det betalade nog tillbaka sig efter en stund. Något annat som också betalar tillbaka sig är massagen, det är ett helt annat steg och en helt annan energi nu. Massören kommer ju ännu en gång, i tisdag, så blir det nog bra ska ni se.

Då Sandra ridit var det min tur att sitta upp. Det har inte tidigare gått så bra som det gick idag. Stundvis (längre och längre stunder) går han fint, och lyssnar bättre på mig nu. Jag börjar känna mig mer och mer hemma i sadeln nu, vilken obeskrivlig känsla. Något som kanske borde vara självklart, tänk att det känns som en så stor grej. Trying to bring a dream to life. 

Då jag suttit av putsade vi Stormisen öron. De som känner Stormis vet att han är ganska dramatisk då det gäller hans öron, dom är heliga. Det börjar dock gå litet bättre nu, då man äntligen slipper till så tycker han att det är väldigt skönt. Han ruskade lite på huvudet under ridningen så vi skall putsa dem nu regelbundet.

Imorgon är det ridning igen, och sedan tänkte vi tvätta honom. Han är ganska smutsig och utställningar och träningar närmar sig med stormsteg så vi tänkte tvätta honom en gång innan jag åker på resa och en gång efter då det inte hjälper så mycket att tvätta bara en gång.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar