söndag 14 oktober 2012

Jeijj!

Wipii, Stormis kanske inte har hjärnsläpp heller! Idag longerade Maria honom, och han fungerade hur fint som helst, glädje!

Vi kom via stallet med Toffe före vi åkte till Ekenäs. Jag mockade Stormis' box och fyllde vatten åt alla hästar, vartefter vi tog in hästarna. Janet var redan inne i boxen, hon hade redan varit ut på en körtur.
Jag borstade Stormis och kännde extra noga igenom hans kropp, men han reagerade inte på tryck någonstans och benen var torra och svala, det lilla som syntes av dem så att säga. Det är nog bland det värsta med hösten för en hästägare, dessa evigt leriga ben. Vi tvättade hans ben igår före ridturen, och idag såg han utsom han aldrig sett en vattenslang. Jag borstade benen så gott jag kunde, men det som var vått blev kvar..

Maria longerade honom bara i träns, då jag inte är så pigg på att klä på honom all utrustning då han inte riktigt ännu förstår exakt allt med att bli longerad. Jag var lite fundersam över hur det skulle gå och hur han skulle bete sig idag då han varit lite av en bedrövlighet de senatse två dagarna. Det gick som en dans på rosor!
En gång bockade han, men annars travade han nätt på en cirkel, och verkade förstå vad som bads av honom. Han stannade då Maria bad honom att stanna och han har börjat förstå hur man byter håll utan att föraren halar in hästen. Då Maria bad om trav svarade han med att börja trava. Han var heller inte styv i någotdera av varven. Nästa gång provar vi med sadel och halsförlängare, det kommer att bli intressant :)

Efter longeringen promenerade jag ett varv med honom runt torken innan jag släppte honom i boxen. Han var lugn och fin, även han verkade nöjd med dagens bedrift :)

Finis!


Leriga ben, I know.. :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar