tisdag 14 januari 2014

De bästa nyheterna

Hej på er alla från en glad skribent! Vi fick en väldans god nyhet idag. Mamma var på sin koll efter sista operationen och förklarades cancerfri! Hur underbart skönt är inte det? Visst skall hon fortfarande på halvårsgranskningar, men det känns som om det värsta är över. Jag önskade ju ett bättre år 2014 än vad det föregående var, och det kunde ju inte ha börjat bättre. Magnifikt, om ni frågar mig :)

Hovslagaren skodde inte Stormisen idag då det var så kallt, så han kommer på nytt nästa veckas onsdag för att sko de hästar som blev oskodda idag. Tur så han har inte milslånga hovar och skorna sitter också fast bra än så länge.
Vi fixade stallet klart med Sandra och jublade över att det nu blivit så kallt att hagarna frusit ordentligt och hästarna kan gå i hagarna nära stallet. Inget långt släpande på varken hästar, hö eller vatten mera och det i sig själv är en vinst. Vi tog in hästarna då vi var klara med stallet och gav dem hö. Nu då det en gång blivit kallt så blev det ordentligt, så jag hämtade de nya täcken i rätt stund. Ute går han nu med både inne- och utetäcket och han var passligt varm under då jag klädde av honom utetäcket. Det har väl lovats ännu kallare till veckoslutet, sjunker det mycket under 15 får han ha på sig sitt heavy duty-täcke ute. Bättre en varm och nöjd häst än en frusen en. Som vi känner till så har han också haft ryggproblem, så det sista jag vill är att den skall bli dålig igen bara av den dumma orsaken att han fått kallt. Nehej då.

Imorgon åker jag på förmiddagen till stallet och ser om vallen är i sådant skick att man kan longera där. Om det inte är knöligt eller halt tror jag prinsen skall få sig ett pass med sadel och snodd, detta förutsätter dock att jag får loss sadelgjorden som jag lyckades spänna genom fel hål i söljan (om ni förstår) och inte fick loss senast. Jag vet, priset för årets klantigaste hästägare går till mig, men ibland kan det gå fel..

Nej hörni, nu borde jag bestämmt aktivera mig och mitt skrivande. Orka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar