söndag 2 mars 2014

Lördag och söndag

Okej. Är detta ett misslyckat skämt? SNÖ?? Seriously? Jag hade redan plockat denna vinter i mappen Did'nt happen, nu kommer jag ju hamna plocka bort den ur mappen.. Fy för extra pappersarbete.. Nä, men seriöst. Lite småtråkigt att det blev plaskigt i dag då det var så vackert igår. Fast det sägs ju komma solsken efter regn och snö :)

Gårdagen var fullt ös-medvetslös och hade aldrig på datorn. Men nu finns det tid att redogöra för denna helg. Åkte på förmiddagen till Fagerdal och vi började dagen med kaffe tillsammans med Janne och Anton som fixade på en bil. 
Efter kaffet förde vi Pales grejer till det andra stallet och fixade lite där, åkte via butiken och hem tillbaka för att fixa och greja lite allt möjligt. 

Stormisen blev gymnastikriden igår. Vi provade med att rida honom med snoddarna löst och se hur det fungerade, och vetni, han var bra mycket stadigare, mjukare och hade mycket bättre tempo. Han kommer nu att ridas några gånger framöver med snoddarna så att han förstår att det går att slappna av från början av passet och att det är mycket bekvämare för honom. 
Han gick riktigt fint, skummade och var koncentrerad största delen av passet. Några gånger skyggade han då de andra hästarna fräste på och skuttade som galningar, kärran som stod omplacerad och Janne och Anton i garaget var också lite farliga ibland, klantponny. Inga stora svårigheter dock :)

Vi stestade också att lägga ihop Stormis och Barbie i samma hage nu då Pale åkt bort ett tag, men det var ingen bra idé. De rök ihop riktigt fult och sparkade ganska rejält på varandra. Båda fick opassliga träffar, Stormisen var lite svullen och varm på vänster bak, inga farligheter dock. Men vi bestämde nog att skilja på dem och ha dem så som de brukar vara indelade i hagarna. Dumt att riskera att någon blir riktigt illa sparkad och ta konsekvenserna av det då det fungerar bra så som det är.

Då allt var klart i hemstallet åkte vi tillbaka till Pale och så agerade jag fotograf medan Sandra red honom i manegen. Jag kände mig inte så lite pro då jag hittade en inställning på Sandras och Jannes systemkamera som tog hyfsade foton i manege, det ni! ;)  

Då vi var hemma och fann tid att äta något var klockan inte mindre än 19.30 och utmattade är ett klent ord. Dock älskar jag det och har valt det själv :) Mätta och belåtna bänkade vi oss i soffan, öppnade en flska riktigt gott rött och kollade lite Sons of Anarchy och en intressant dokumentär om forntida människor och fornfynd innan jag styrde hem min trötta figur och stupade i säng.

Imorse var jag pigg och glad och drack mitt kaffe och min vitaminshott i sällskapet av nyaste HÄSTmagazinet som alltid är lika intressant och givande. 
Full med ny info och inspo styrde jag mot stallet, lämnade några vinterdäck hos Janne och Anton i garaget, fodrade hästarnas dagshö och så gick jag igenom mitt skåp i stallet. Passade på att smörja in Stormisens martingal och sadelgjord till hoppsadeln. Plockade även ihop lite grejer som jag kommer sälja (kommer bloppis inom kort), tvättade krubban som jag hittade i hans utestall här hemma och grejade lite smått tills Sandra kom hem från Pale.

Vi fortsatte med att mocka boxarna och fixa stallet. Vi (läs: Sandras pappa) rev också ner mellanväggen mellan Sindis och Jonatans boxar så nu får Sindi en megabox då Jonatan flyttat in i Pales box. Då allt var fixat tog vi oss det välförtjenta kaffet.
Sandra erbjöd sig att longera Stormisen ikvälloch se hur han reagerar på benet. Han var helt ren i hagen idag, men better safe than sorry. 

Väl hemma har jag städat lite bland mina hästgrejer (Herre min skapare vad jag samlat på mig grejer under åren!), fotograferat dem och lagt dem till salu på FB. Borde också aktivera mig lite med att skaffa foton till examensarbtetet, men allt i sin tid :)

Hoppas ni haft en bra helg :)


My horse went oldschool



2 kommentarer: