torsdag 27 december 2012

Heta varmblod och pulkatolkning

Tyvärr hann jag inte skriva nåt inlägg igår, men jag gottgör med det nu.

Vi åkte ju till stallet i Paipis igår var det var juljippo. Vi tittade på maskeradritt, hoppning utan sadel och träns och lite annat kul. Maria jobbar som avbytare i stallet och det var riktigt kul att få se och träffa alla hästar och ponny som hon pratar om i verkligheten.

Senare på kvällen var det dags att koncentrera sig på våra egna hästar. Vi longerade Stormis och Jolanda. Vi sadlade Jolanda och hon blev för första gången i sitt liv longerad med sadel, men hon brydde sig inte om den. Några bockar och ett litet sken här och där bjöd hon på men annars gick det bra.
Stormis var också ett kapitel för sig vid longeringen igår. Het som en spisplatta var han. Han frustade och hade sig, travade och galopperade med svansen i vädret. Enligt honom var han minst en arabhingst igår. Han varken bockade eller stegrade sig, men var bara allmänt het. Alla klarade dock sig med äran i behåll, och han såg riktigt nöjd ut med sig själv då han serverades kvällshöet.

Toffe hämtade mig från Ronys och Marias igår, och vi åkte in till Borgå för att se The Hobbit; an unexpected journey på HFR 3D. Det har ju varit skriveri om hur många djur, framförallt hästar, som fått lägga livet till vid inspelningarna, men jag är en alltför inbiten Tolkien-fantast för att låta det hindra mig från att se filmen. Och helt otrolig var den, man måste verkligen lyfta på hatten för Peter Jacksons tolkning och syn på professor Tolkiens otroliga verk. Rekommenderar starkt :)

Idag åkte jag tillbaka till stallet. Janina kom för att rida Stormis. Vi tog in honom och gjorde honom i ordning,  och just då vi tränsat honom brister mitt nya snurrade kedjepannband som jag avänt tre gånger tidigare. Kul -.- Vi bytte träns på honom, och så bar det iväg. Ridningen gick helt super idag, de var båda så fina och duktiga, Stormis fungerade verkligt bra på waterford boll-bettet, han gick som en klocka och producerade massvis med saliv, yay :D

Efter att vi ridit var det dags för juljippo med glögg och korvgrillning vid stallet. Maria och Janet kuksade barnen som brukar vara och rida med slede, och sedna åkte vi pulka och skidor efter Calle. Väldigt kul!
Våta in på skinnet och trötta tar vi sedan in hästarna, fodrar dem, pussar Stormisen på mulen och säger godnatt för idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar