måndag 12 maj 2014

Alla vägar leder till Ullared?

Nåja hörni! Vi är back home efter en oförglömlig helg! Vi har med Malin alltså en helg i Ullared bakom oss, och jäklar vilken helg det varit!

På torsdagen hämtade jag upp Malin och så susade vi iväg med Åbo som destination. Vi kom till hamnen utan problem, checkade in och slapp även ombord på Grace utan några problem (bästaste Malin som körde ombord på båten! ^^).
Båtresan spenderade vi med en god middag, en Razzer på baren och Sex and the City på tv i hytten. Förväntnigarna var skyhöga inför nästa morgon och det var två små barn som somnade som om det vore natten innan julafton den natten.

På fredagsmorgonen var vi uppe med tuppen och tassade ivrigt ner till bildäck för att resan verkligen skulle börja. Jag placerade mig bakom ratten med en liten bävan över att köra i Stockholm. Även om jag rört mig i Stockholm tidigare har jag aldrig själv funnit mig bakom ratten. Det gick dock som en dans och i ett vips var vi ute ur storstaden vimmel.
Nu styrde vi dock inte mot Halland, utan nosen styrdes mot det idylliska Björnlunda var en av Malins fastrar har sommarställe. Väl framme blev vi omfamnade och bjudna på en underbar frukost med allt man bara kunde drömma om av en gullig, liten tant med vitt hår. Här spenderade vi en god stund och satt vid köksbordet och pratade. Det var intressant att höra om gamla Svartåbor och ställen i byn.
Mätta i magen och med humöret på topp hoppade vi i bilen, denna gång med destination Ullared. Vi åkte flera mil längs en naturskön mindre väg från Björnlunda ut till E4:an och så vidare söderut genom Sverige. Då vi kommit en bit och passerade Smålandsstenar stötte vi på ett vägarbete och även här blev vi dirigerade till en liten kostig som vi följde i flera kilomet. Vyerna och landskapet med gröna fält, blommande hägg och betande boskap så gott som överallt tog verkligen andan ur en, så otroligt vackert.

Vi anlände till vårt hotell, ett gulligt men fräscht hotell en dryg kilomet från GeKås. Vi checkade in, letade reda på vårat rum och gjorde oss hemmastadda. Vårt rum ja. Det visade sig befinna sig på andra våningen, längst bort i korridoren. Det rum som var längst bort från receptionen och bilen. Det var ju inget speciellt. Nej, det tyckte inte vi heller, inte innan vi skulle släpa allt vi shoppat upp i hotellrummet och ner till bilen tillbaka..
Anyway, efter att vi gjort oss så hemmastadda som det är möjligt kunde vi inte hålla oss i skinnet utan vi var tvungna att besöka GeKås redan då. En liten check-upp runda för att se vad som finns och vad som eventuellt skulle få komma med i korgen nästa dag.
Jag gick bananas redan nere på hästavdelningen, så jag köpte det som jag skulle köpa i djur- och hästväg redan på fredag. Det fanns ju hur mycket kvalitetsgrejer som helst, till ett ganska obetydligt pris. Hello ridsport-heaven! Jag brukar inte se mig som en materialist i grunden, men ibland väcks även det lilla trollet..
Vi åt middag på Rasta utanför GeKås då Malin lyckats dra mig därifrån innan det var dags att törna in, sömn skulle komma att behövas med tanke på dagen som komma skulle.

Nåja, lördag och D-day grydde och vi studsade runt hotellrummet som två speedade grodor. Vi dök upp på GeKås parkering minuterna efter 07 och traskade med ett leende bredare än en ladugårdsdörr in i varuhuset. Vi började dagen med en superbt god salladsfrukost på Salladsbaren och avrundade kalaset med den godaste hallonjuicen jag smakat innan. Nu var vi klara att ta tag i dagen som tjuren i hornen. Vi hade konstaterat att det inte gcik att gå i par redan dagen innan, så vi delade på oss med löftet om att regelbundet kolla telefonen. Jag kände mig väldigt liten och ganska nära till tårarna då jag såg Malins ryggtavla bli mindre och mindre. Ensam bland myriader av shoppare, horder av stora kundvagnar och utan vetskap om hur stort detta komplex verkligen visade sig vara. Då jag traskat runt en stund var det som bortblåst dock, hejvilt ju! :D
Efter några timmars aktivt shoppande (haha, bedrövligt!) mötte vi upp varandra, parkerade kundvagnarna och tog oss en välförtjänt cigarett och så en underbar bakad potatis med skagenröra till lunch. Vi visade lite vad vi fyndat efter det innan vi drog vidare in i vimlet av hyllor, vagnar och smågalna shoppare.
På de timmar vi var där blev fynden många, skavsåren större och ångesten över slutsumman ett faktum. Dock klarade vi oss galant med det mesta av äran i behåll. Vi sökte oss till hotellet och släpade alla kassar upp till rummet, bara för att inse att vi inte ätit middag, ej heller inhandlat något att laga i mikron. Nåja, vi hoppade i bilen igen och styrde mot en ICA supermarket vi sett innan. Dock körde vi fel så vi klämde in en liten sightseeing i Ullared också ;) Nåja, vi kom fram till slut och handlade middag, dessert samt en välförtjänt cider. Väl tillbaka på hotellet åt vi varsin paj, delade på ett paket supergod hallon-saltlakrits glass samt korkade en björnbärs-cider medan vi började kolla på Eurovisionen. Aningen skamsen kan jag deklarera att jag somnade mitt i Finlands bidrag. Eheh.

På söndag vaknade vi långt innan alarmet ringde, så vi kunde ta det riktigt lugnt och packa och släpa till bilen i egen takt. Vi åt frukost på GeKås salladsbar igen då vi checkat ut och tog efter det en sista runda för att inhandla grejer som eventuellt blivit bortglömda och förträngda.Denna gång var vi rekordsnabba och kunde påbörja den långa vägen hem redan en dryg timme senare.
Himlen öppnade sig och bjöd på fruktansvärda skyfall blandade med lugnare skurar, men det regnade så gott som hela vägen till Stockholm.
Då vi efter några pauser på vägen anlänt till Stockholm träffade vi Malins andra faster samt kusiner på en McDonalds var vi drack en kopp kaffe samt pratade lite strunt. De visade också vägen till terminalen genom att köra före oss, så det var till stor hjälp och vi är evigt tacksamma.
Även om vår helg i Sverige varit otroligt lyckad var det nog ganska skönt att vara ombord på båten medveten om att vi snart är hemma.
På båten blev det middag, drink och cigarett innan vi stupade i säng, lyckligt förträngande om att vi skulle missa en timme i natssömn då vi bytte till finsk tid..

Så i morse var det två ganska trötta och slutkörda resenärer som intog bildäck, snubblade in i bilen och körde av båten med en väldans lyckad resa i bagaget. Vi susade hem, även denna gång via en idyllisk kostig med hjälp av våran finurliga gps. Fram kom vi dock, hela, hållna och trötta. Trötta, men nöjda och glada.
Det var så mycket som hade kunnat gå åt skogen då man känner oss rätt, men i stora drag löpte allt så smidigt utan problem, tjafs och andra onödigheter. We make a good team!

Vad vi upplevt under resan? Verkligen god mat, detta har vägts upp av tre olika koppar av det mest fruktansvärda kaffet jag druckit i hela mitt liv. Sverige har bjudit på otroligt vackert landskap med häpnadsväckande landskap, men inte det bästa vädret.
Mera av detta? Ja tack!

Underbar lumberjack-aktig tröja från Mountain Horse

Blå pike' med rosa detaljer från Horseware

Vit fleece från Mountain Horse

Jeansridbyxor från Mountain Horse ^^

Detaljen ^^

Benskydd Jackson, boots Catago

Dessa benskydd kom att bli ett av favoritfynden, så snygga och fram för allt mjuka. Mycket mjukare än dem jag har från Eskadron, så det skall bli intressant att se hur de är i praktiken.

Flugcreme från Renons och täckestvät från Horseware

Röda Benskydd från Eurostar

Dessa kunde jag inte lämna kvar i varuhuset. Det första som ploppade upp i huvudet då jag såg dessa var Sandra och Pale, så de följde med hem som tack för att hon hållit min häst sysselsatt nu då jag varit borta.

En del av det som följde med hem. Utöver detta även en del kläder, sängkläder och annat smått och gott.

Böcker ^^

Häpnade utlänningar

Känslan då man insett det hela..

Jag rekommenderar verkligen alla som är intresserade att besöka varuhuset, det är värt det!