måndag 20 maj 2013

Misslyckat bettbyte

Åkte efter jobbet direkt till stallet idag. Har ju inte varit där på två dagar och hade ju abstinensbesvär från alla fina djur :) Sandra höll på att fixa stallet då jag kom dit, så jag mockade Stormisens box och hjälpte till där jag kunde.

Medan Sandra gick in för att äta tog jag Stormis ur hagen och borstade honom och visiterade honom. Nu måste man börja gå extra bra igenom hästarna då fästingarna vaknat ur sitt ide, eller var de nu spenderar vintern. Jag har plockat 2-3 fästingar av Stormis under hela tiden som han varit hos mig, men de är så äkliga! Anyway så fixade jag honom färdig, och då Sandra kom ut var han nästan färdig för ridplanen. Han har ju slutat slänga med huvudet i ridningen så vi tänkte att vi skulle prova det vanliga tredelade bettet idag.

Det var inte ett så lyckat byte. Han slängde med huvudet igen, lika som han gjorde innan vi provade på det fullcheek tredelade hoppbett han har nu. Jag vet inte riktigt vad det beror på, men vi kommer nu att fortsätta på fullcheek-bettet och sedan låta tandläkaren kolla honom och se om hon har en förklaring.
Iochmed att han viftade med huvudet ganska friskt gick inte dagens ridpass så himla bra, lite bättre blev det dock mot slutet. Han hade ganska brottom hela passet igenom, troligen just på grund av bettet.
Men kraftigare börjar han helt klart bli, nu börjar man se positiva resultat förutom vid halsen och bogen också i bakdelen. Han blir nog så fin ännu :)
Jag red inte idag. Min mun är inte ännu riktigt läkt efter operationen (lite magstarkt att kalla det operation men så står det i pappren) och i fredags efter ridningen hade jag sådan värk i hela huvudet så jag bara ville gråta. Men senast i onsdag skall jag upp på hästryggen, basta!

Då jag kom hem slipade jag upp ett av de hinder som vi fixade med Mr T igår, vågen. Man ser nog att den är hemgjord, och att den är gjord med motorsåg. Det var meningen att jag skulle fixa dem med en figursåg, men händig som jag är lyckades jag slakta pappas figursåg efter typ 15 centimeter, eheh, så det blev att ta till hederliga Husqvarnan. Det blev kanske lite mera att slipa, men nog duger det väl att hoppa över.

Imorgon vet jag inte riktigt vad jag skall göra med mitt lilla lurviga underverk. Någon dera en tömkörningstur i terrängen eller så överraskar jag mig själv och rider ett pass på planen. Terräng skulle göra honom gott, ridningen skulle göra mig gott. Nåja, det får morgondagen utvisa.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar