torsdag 13 september 2012

Välkommen


Nu har det hänt, jag har skaffat en blogg. Hela sommaren har jag lekt med tanken att det skulle vara roligt att starta en blogg tillägnad min häst, så att alla skulle kunna följa vår resa från otränat småelakt monster till harmonisk ridhäst.

Storis bor i ett litet hemtrevligt privatstall hemma hos min svägerska Maria i Hindersby. Sedan jag började mina agrologstudier så har min tid att hinna med Stormis minskat rejält. Motionsbristen tog ut sin rätt och all överskottsenergi skapade ett litet monster. Stormis kunde vara irriterande i skötselsituationer och ibland rent av farlig. 

I våras bestämde jag mig för att detta inte skulle få hända igen, utan hästen måste sättas igång, även om jag inte skulle ha möjlighet att vara med och delta i detta varje gång. Jag förstod också att min ringa kunskap i hoppning och dressyr inte skulle komma att räcka för att ta honom till den nivån jag drömde om, så jag och Maria sökte med ljus och lykta efter en pålitlig och kompetent ryttare att föra honom till nästa nivå. 

Vi hittade den perfekta lilla ryttaren som inte tvekade att ta sig an utmaningen Stormis. En otroligt talangfull tös vid namn Wilma. Wilma och Stormis fungerar väldigt fint tillsammans, det är en fröjd för ögat att följa med deras ridpass. 

I Maj började vi jobba med en häst som inte gick en sekund i form under ridningen, för det mesta sprang han bara fram med huvudet höjt och lyssnade noll. Hoppad och löshoppad var han bara ett fåtal gånger. 

Nu i September har vi en duktig liten och harmonisk häst som vill vara sin ryttare till lags. Han går i fin form i alla gångarter för det mesta och han gör en imponerande skänkelvikning. Det har också visat att Stormis är en liten hopptalang. Han hoppar ensamstående 80 cm och en bana på 60 cm. Då vi löshoppade för ridlärare berömde hon hans teknink och glädje för hinder. Det är roligt att se på honom då han hoppar. Han kommer rakt mot hindret med spetsade öron och en sällsam glöd i ögonen, han älskar det. Visst kommer det bocksprång ibland och alla ar dåliga dagar, menvi är definitivt på rätt väg.

Kom med och följ Stormvarningens, min och Wilmas resa till nästa års högt önskade tävlingsbanor.
You've got to satisfy your soul. 






Stormis 2009

2011, C. Cecilia Nordström

2011, C. Cecilia Nordström

Wilma & Stormis

Dressyrträningar i hoppkläder

Wilma & Stormis, 80 cm

Wilma & Stormis, 60 cm



1 kommentar:

  1. Välkommen till bloggvärlden, hoppas du är här för att stanna! ^^,

    SvaraRadera