fredag 21 september 2012

Longering

Idag har det åter varit en väldigt hästfylld dag, det började med att vi körde Jolanda på förmiddagen. Det var nu då andra gången som vi hade lilla fröken ut på vägen med kärran och två personer i, och hon var så duktig! Hon började genast trava i lugn och fin takt och så fortsatte hon hela länken. En liten serie bocksprång fick vi riktigt i början av passet, men det varbara roligt, och sparkremmen var ju på plats :)

Sedan började vi med dagens huvudtema, det vill säga longeringen. Både jag och min häst är väldigt råa då det gåller longering. Jag har aldrig kunnat det, så då är det ju ganska naturligt att Stormis aldrig blivit ordentligt lärd. Nu har jag dock bestämmt mig att det skall bli ändring på den saken, så jag fick en mjukstart med att longera Janet. Hon är väldigt insatt i ämnet och skulle klara av att bli longerad i sömnen med förbundna ögon, så hon är ju ett passligt träningsobjekt för mig ;) Det gick ganska bra, så sakta kommer nog också jag att lära mig denna ädla konst...

Då det kom till Stormis var det ju inte riktigt lika enkelt. Han har ju på senaste tiden blivit löslongerad lite grann, men det är en helt annan sak då han är fast i linan, då blir det maktkamp. Maria longerade honom hela passet, och det var behövligt, för jag tror nog att jag skulle ha trasslat in både mig och hästen totalt i linan.. :D
Senast då vi försökte lära Stormis vid longering, det vill säga många år sedan, så hade han en väldigt dålig och ful ovana, han kunde nämligen när som helst svänga sig mot föraren och anfalla denna. Idag hotade han en gång med att göra det, men annars gick det så mycket bättre än vad vi förväntat oss. Visst bockade han och busade, och det visade sig också att han bara hade en växel och det var fullt, men han sprang på en volt utan att skena iväg eller anfalla någon. Han är också en ganska krävande häst att longera, man måste hela tiden påminna honom om vem det är som styr och samtidigt hela tiden hålla sig bakom honom och driva på honom för att undvika att han svänger sig mot föraren. Jag tror dock att med lite träning och iochmed att han blir van vid longering så kommer han att bli så fin att longera och jobba från marken :)

För övrigt så har också Calle fått motion då han blivit riden, så vi kan somna med gott samvete i vetskapen om att alla hästar fått motion idag :)


Bilderna är VÄLDIGT suddiga, men kanske det går denhär gången.. :D
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar